Unta!

Aivot ovat kaikessa kiehtovuudessaan huikea systeemi ja niiden toimintaa voi miettiä monesta eri näkökulmasta. Tässä artikkelissa pohdin unta. Varmasti jää osa-alueita mainitsematta ja pohtimatta, koska aiheesta on kirjoitettu kokonaisia kirjojakin. Jätän käsittelemättä erilaiset univaikeudet ja niiden hoitokeinot. Näiden asioiden käsittely … Lue lisää

Uskalla maustaa!

Mausteet ovat kuivattuja kasvinosia, joita käytetään korostamaan ja parantamaan ruuan makua, väriä ja aromia. Mausteet ovat polyfenolien ja muiden aktiivisten yhdisteiden aarreaitta ja mausteet ja yrtit onkin tunnistettu yhdeksi suurimmista polyfenolien reserveistä. Verrattain reilusti näitä yhdisteitä on timjamissa ja rosmariinissa. … Lue lisää

Saisiko olla kupillinen rooibosta?

Suomalaiset ovat tunnetusti kahvikansaa, mutta tiedätkö jo rooiboksen? Sitä on tituleerattu maailman terveellisimmäksi teeksi, mutta pidetään mielessä, että varsinaisesti teestä ei ole kysymys. Perinteisen teen tavoin sitä ei valmisteta teepensaan lehdistä, vaan se on myös punapensasteeksi kutsuttu yrttijuoma, joka valmistetaan … Lue lisää

4 yrttiä arjen jaksamiseen

Jaksamisemme takana on optimaalinen kehon toiminta ja suoliston bakteerikanta. Jos suolistomme mikrobiomi ei voi hyvin, se tarkoittaa meille epäedullisten bakteerien lisääntymistä, ja pidemmän päälle niiden patogeenisia eli sairauksia aiheuttavia seurauksia. Olkoon siis “ruoka lääkkeemme”. Tehokkaiden ja monivaikutteisten yrttien käyttö osana … Lue lisää

Vaihdevuosien moninaiset vaikutukset naisen elimistöön

Vaihdevuosista puhutaan edelleenkin liian vähän eikä esivaihdevuosia (premenopaussi) osata edelleenkään tunnistaa tai hoitaa. Vaihdevuodet ovat paljon muutakin kuin kuumia aaltoja ja tässä artikkelissa käyn  läpi mihin kaikkeen ne voivat vaikuttaa. Moneen vaivaan löytyy helpotusta elintapojen hiomisesta. Näitä käyn läpi artikkelin … Lue lisää

Paasto – apu aineenvaihduntaan ja suolistoon

Paasto on ihmiselle luonnollinen hyvä kautta evolutiivisen historiamme. Olemme syöneet ravintoa saatavuuden mukaan. Ravinnon runsauden ja puutteen vaihtelu tukee monien eläinlajien tapaan ihmiskehon fysiologista toimintaa. Paastolla on monet kasvot – on monta tapaa ja muotoa toteuttaa sitä. ”Luonnollisesti” toteutuessaan kalorirajoitteisuus … Lue lisää

OMAAN NAPAAN TUIJOTTELU ON HYVÄKSI – Suoliston hyvinvointi tukee koko kehon hyvinvointia

Ihmisen suolistossa on sadan biljoonan elävän ja aineenvaihdunnallisesti aktiivisen mikrobin massa. Sen yksilölliseen koostumukseen ja bakteerikantojen vaihteluun vaikuttaa geneettiset tekijät, ikä, ravinto ja terveydentila.  Eri bakteerilajien tunnistaminen mahdollistaa eri elämäntapojen, lääkitysten ja ravintolisien suolistovaikutuksen tutkimisen. Mutta mihin kaikkeen tämä elävien … Lue lisää

Urheilijan ja aktiiviliikkujan kehittyminen. Mikä rooli on ravitsemuksella?

SUORITUSKYVYN KEHITTYMINEN JA TREENI Urheilijan suorituskyvyn kehittyminen on riippuvaista riittävästä harjoittelun aiheuttamasta kuormituksesta ja toisaalta siitä palautumisesta. Kuormituksella tarkoitetaan liikunnan keveyttä tai raskautta. Lihaskuntoharjoittelussa kuorma tarkoittaa painojen määrää, pieni paino on luonnollisesti pieni kuorma ja iso paino on iso kuorma. … Lue lisää

1 2 3 4 5

Tilaa uutiskirjeemme!