Syö suolistosi terveeksi, niin se hoitaa sinut terveeksi

Sillä, mitä syömme – tai emme syö – voimme vaikuttaa ratkaisevasti suolistomme mikrobikoostumukseen. Hyvä mikrobisto suolistossa suojaa vakavilta sairauksilta, kuten diabetekselta. Se myös ehkäisee lihomista. Suolisto ja siellä elävät mikrobit vaikuttavat jatkuvasti elimistön joka kolkkaan: puhutaan suolisto–iho-akselista, suolisto–aivo-akselista, suolisto–sydän-akselista ja … Lue lisää

Palautuminen hidasta ja energiat vähissä – 4 tärkeintä syytä

Hyvin usein meille FLT ravintovalmentajille tulee asiakkaita, joilla lihakset ovat jumissa ja joilla on haasteita palautua rasituksen jälkeen. Asiakas on saattanut tulla vastaanotolle ensi sijassa mm. väsymyksen, suolisto-oireiden tai hormonaalisten ongelmien takia ja keskustelun perusteella selviää, että myös lihakset ovat … Lue lisää

Kuituja suolistolle – päiväsi terveystekona kurkistus kuitujen saantiin?

Kuiduista puhuttaessa ei aina tule selvitettyä, mitä kuidut tarkalleen ottaen ovat ja mistä lähteistä niitä saa. Mikä on riittävästi ja voiko kuituja saada liikaa? Kuidut ovat terveysvaikutuksiltaan korvaamattomia ja ne ehkäisevät monia elintapasairauksia. Suoliston toiminnan ja bakteeriston kannalta kuitujen saanti … Lue lisää

Kuormita ruoansulatustasi lempeämmin

Perinteinen arki- ja markettiruokamme on välillä huomattavan raskasta ruoansulatuksellemme, siitä huolimatta, että luonnollinen ruoka taas on maineeltaan voimakasta ja tuhtia. Ylikuormittuneen ruoansulatuksen oireet vaihtelevat kovasti, eikä kaikilla edes ilmene itse ruoansulatuskanavan epämukavia tuntemuksia. Vajaus energiasta, ravintoaineista ja hivenaineista johtaa kuitenkin … Lue lisää

D-vitamiinin puutos johtaa moniin oiretiloihin ja sairauksiin

D-vitamiini on voimakas vitamiini. Se on tärkeä kehon optimaaliselle toiminnalle ja erityisen tärkeä mm. ihmisen puolustusjärjestelmälle. Kesällä noin 20 minuutin altistus (t-paidassa) keskipäivän auringon valossa kattaa päivän D-vitamiinitarpeen, mutta talvisaikaan tahtovat lähes kaikkien suomalaisten D-vitamiinitasot laskea liian alhaisiksi. THL:n saantisuositus … Lue lisää

Kaamosmasennusta vai kaamosoireilua?

Luonnollisen valon määrä on marras–joulukuun aikana niukimmillaan ja pysyy vielä kuukausien ajan hyvin vähäisenä. Nyt onkin erityisen tärkeää pitää sekä fyysisestä että psyykkisestä toimintakyvystä hyvää huolta. Liikunnan ja ulkoilun määrä vähenee helposti pimeinä kuukausina, mikä edesauttaa väsymystä ja heikentää elämänlaatua. … Lue lisää

Lisää virkeyttä ja peittoa makeanhimo

Romahduttiko iltapäiväväsymys jälleen kerran työvireesi? Jos näin on käynyt, kannattaa muistella, mitä tuli syötyä lounaaksi. Jos söit hiilihydraattipitoisen annoksen ja päätit sen maitokahvilla ja suklaalla, lähti verensokerisi vuoristoradalle, jonka seurauksena iltapäivän uuvahdus on lähes taattu. Samalla maksasi ja rasvasolusi alkoivat … Lue lisää

Insuliiniresistenssi – koko kansan vitsaus?

Maksalla on monia tärkeitä tehtäviä liittyen aineenvaihduntaan, elimistön vastustuskykyyn, kudosten uusiutumiseen ja veren hyytymiseen. Maksan tehtävänä on suodattaa suolistosta tulevasta verestä haitalliset aineet. Maksa myös tuottaa veren valkuaisaineet, varastoi verta ja energiaa. Insuliinin tehtävä on alentaa verensokeria lisäämällä sokerin (eli … Lue lisää

1 2 3

Tilaa uutiskirjeemme!